توضیحات:
دانلود تحقیق پژوهشی با موضوع گزارشگری مالی،
در قالب doc و در 46 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن:
مقدمه
امروزه توسعه اقتصادی بر پایه دسترسی به منابع مالی برای سرمایهگذاری استوار است. تصمیم سرمایهگذاران به سرمایهگذاری منابع خود در شرکتها، به نوبه خود به وجود گزارشگری مالی مناسب در شرکت بستگی دارد.
گزارشهای مالی، تخصیص منابع سرمایه در یک شرکت تجاری و قابلیت سوددهی آن را افشاء مینمایند. این اطلاعات اقتصادی به شناخت وضعیت مالی و سلامت یک واحد تجاری کمک میکند. از آنجا که تصمیمات سرمایهگذاری وابسته به اطلاعاتی است که در اختیار آنها قرار میگیرد و گزارشدهی مالی نیز هدف خود را کمک به فرایند تصمیمگیری افراد ذینفع نظیر: سرمایهگذاران، وام دهندگان و بستانکاران قرار داده است. بنابراین یک گزارش ویژه و مناسب باید این موضوع را بدرستی منعکس سازد که منابع سرمایهای شرکت تا چه حد به نحو مطلوب بکار گرفته میشوند و در این راستا مبنایی برای عملکرد بهتر در جهت ارائه مطلوب و کامل ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری داشته باشد. برای دستیابی به معیارهای مناسب از جمله مقررات مربوط به ارزیابی داراییها و اندازهگیری درآمدها باید شکل گزارشهای مالی مشخص و بکارگیری آنها تضمین گردد.
قسمت اعظم گزارشهای مالی را صورتهای مالی تشکیل میدهد.
هدف صورتهای مالی عبارت از ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقهبندی شده درباره وضعیت مالی ، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده از استفادهکنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد.
با توجه به نیازهای روزافزون استفادهکنندگان از صورتهای مالی، این استفادهکنندگان بطور چشمگیری به گزارش فعالیتهای مالی شرکتهای تجاری علاقهمند شدهاند. پاسخگویی به این نیازهای رو به افزایش، استفاده از یک استاندارد صریح و لازم الاجرا برای ثبت و ارزیابی فعالیتهای واحد تجاری را ضروری نموده است.
2-2- گزارشگری مالی
گزارشات مالی محصول نهایی سیستم حسابداری بوده و به علت اهمیتی که برای استفاده کنندگان به خصوص صاحبان سهام دارد روندی رو به رشد داشته و همواره مورد توجه انجمن های مختلف حسابداری بوده است. قبل از تشکیل کمیسیون بورس و اوراق بهادار (sec) اغلب مؤسسات و واحدهای تجاری بصورت داوطلبانه گزارشات مالی خود را تهیه و منتشر میکردند. علت این افشاهای ارادی را می توان جلب اعتماد عمومی، معرفی مؤسسه به عموم و سرمایه گذاران ودر نهایت جلب سرمایه و سرمایه گذاران دانست اما پس از بحران 1929 و پس از تأسیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار در سال 1933 گزارشگری مالی بصورت یک الزام قانونی برای مؤسسات در آمد. در رابطه با الزامات گزارشگری مالی این نکته نیز حائز اهمیت است که علاوه بر الزامات کمیسیون بور و اوراق بهادار الزامات دیگری نیز جهت گزارشگری مالی وجود دارد که به الزامات بازار معروفند وعبارتند از الزامات بازار سرمایه (در بازار سرمایه شرکتها در مواردی مانند جلب اعتماد عمومی، جذب سرمایه و ... باهم به رقابت می پردازند و لذا این امر باعث الزام مؤسسات به گزارشگری مالی شده است) و الزامات بازارکار (مدیران با توجه به اختیاراتی که دارند می توانند از منابع مالی مژسسه به نفع خود استفاده کنند اما جهت حفظ حس شهرت و حس اعتماد شغل خود از چنین موقعیتی دست می کشند اما جهت جلب توجه کارفرما، سهامداران و سرمایه گذاران، گزارشگری مالی را بسیار دقیق و با جزئیات کامل انجام می دهند و از این طریق می توان مدیریت با کیفیت بالا و فعال را از مدیران غیر فعال و غیر کارا تمیز داد)
و . . .
فهرست مطالب:
مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه
2-2- گزارشگری مالی
3-2 اهداف گزارشگری مالی
4-2 استانداردهای گزارشگری
5-2 اطلاعات مالی برای چه اشخاصی ارائه میگردد؟
1-5-2 سرمایهگذاران
2-5-2- اعطا کنندگان تسهیلات مالی
3-5-2- تأمین کنندگان کالا و خدمات و سایر بستانکاران
4-5-2-مشتریان
5-5-2- کارکنان
6-5-2- دولت
7-5-2- جامعه
8-5-2 سایر استفاده کنندگان
6-2 چه میزان از اطلاعات لازم است در استانداردها برای دستیابی به ویژگیهای کیفی مطلوب افشاء شود؟
7-2 ضرورت وجودی چارچوب مفهومی گزارشگری مالی
8-2مکانیزم های مؤثر بر کاهش تقلب در گزارشات مالی
9-2 ویژگیهای کیفی گزارشگری مالی
10-2 عوامل مؤثر بر قابلیت اتکاء گزارشات مالی
11-2چه خصوصیاتی اطلاعات مالی را مفید می سازد؟
1-11-2 قابل اتکا بودن (چه اطلاعاتی قابل اتکا است؟)
2-11-2- مربوط بودن( چه اطلاعاتی مربوط است؟)
12-2 چه خصوصیاتی ارائه ی اطلاعات مالی را مفید می سازد؟
1-12-2 قابل فهم بودن
2-12-2-قابل مقایسه بودن
13-2 چه عواملی اعمال خصوصیات کیفی را دچار محدودیت می کند؟
14-2 خصوصیات کیفی مبانی نظری هیأت استانداردهای حسابداری مالی آمریکا
15-2خصوصیات کیفی اطلاعات مالی مربوط به کشور انگلستان
16-2 ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی
17-2 هزینه های گزارشگری
18-2 روشهای بهبود گزارشگری مالی در حمایت از حقوق صاحبان سهام
1-18-2 گزارشگری انعطاف پذیر
2-18-2 گزارشگری بخشهای مجزا
3-18-2 توضیح ماهیت فعالیت شرکتها
4-18-2 تهیه اطلاعاتی درباره چشم انداز آتی شرکتها
5-18-2 اطلاعاتی در مورد رقبای تجاری
6-18-2 انتقال سریع اطلاعات درباره تغییرات با اهمیت
7-18-2 انتقال مؤثر و کارآمد اطلاعات
8-18-2 افشای اطلاعات غیر مالی
منابع
توضیحات:
دانلود تحقیق پژوهشی با موضوع گزارشگری مالی و فرار مالیاتی،
در قالب doc و در 37 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
توسعه اقتصادی از عمده ترین اهداف اقتصادی کشورهای در حال توسعه است. در این راستا سیاست های مالی نیز از طریق تاثیر بر تخصیص عوامل تولید، توزیع درآمد و ثروت، بهبود بازدهی نیروی کار و در نهایت تامین مالی سیاست های توسعه اقتصادی به تحقق این هدف کمک می کند. سیاست های مالیاتی نیز بخش مهمی از سیاست های مالی است که در چارچوب نظام اقتصادی کشور قرار دارد و بصورت هماهنگ با سایر سیاست های اقتصادی به کار گرفته می شود. نظام مالیاتی کارا در واقع امکان رشد هماهنگ بخشها و توسعه اقتصادی را به وجود می آورد. به طور کلی شاید سیاست مالیاتی را بتوان سیاستی در جهت افزایش تحرک، پویایی و حرکت جامعه به سمت توسعه تلقی نمود. (1385 کمیجانی و فهیم یحیایی)
درآمد های مالیاتی یکی از منابع مهم بودجه سالانه کشورها محسوب می شود. اگرچه در کشور ما به واسطه وجود درآمدهای نفتی توجه عمده ای به درآمدهای مالیاتی نمی شود. توافق نظری و تئوریک در میان صاحب نظران اقتصادی به روشنی جایگاه اهمیت و نقش مالیات را در بودجه های سالانه نشان می دهد. همچنین تدوین و تنظیم سیاست های مالیاتی مناسب ایفای توزیع درآمد بین دهک های اقتصادی جامعه را میسر می سازد. یکی از فرض های اساسی در ادبیات مدیریت مالی آن است که هر شرکتی با هدف حداکثر ساختن ثروت سهامداران خود فعالیت می کند و به منظور دستیابی به هدف مذکور، مدیریت شرکت باید در تصمیم گیری های خود به عامل بازده توجه داشته باشد. وجود مالیات بر درآمد شرکت ها باعث کاهش عایدات آتی شرکت می گردد. بنابراین یکی از اقداماتی که می تواند در جهت حداکثر ساختن ارزش شرکت و ثروت سهامداران انجام پذیرد، استفاده از راه کارهایی است که از طریق آنها مالیات پرداختنی شرکت کاهش یابد. اجتناب مالیاتی به عنوان راهکار کاهش میزان مالیات تعلق گرفته به سود حاصل از عملکرد واحدهای تجاری تعریف می شود، اما هیچ تعریف علمی پذیرفته شده ای در تحقیقات حسابداری از اجتناب مالیاتی به چشم نمی خورد. تحت این تعریف، اجتناب مالیاتی شامل زنجیره ای از برنامه های استراتژیک و فعالیت های انجام شده ای است که کاملاً قانونی و پیش رونده در اخذ معافیت مالیاتی بوده و منجر به وجود آمدن فضای خاکستری در ارائه اطلاعات و گزارش های مالی و مالیاتی به افراد برون سازمانی می گردد. (هانلون و هیتزمن، 2009)
و . . .
فهرست مظالب:
2-1- مقدمه
2-2- بخش اول: کلیات
2-2-1 اهمیت مالیات
2-2-2 نقش مالیات در جامعه:
2-2-3 مالیات و جایگاه آن در اقتصاد
2-2-4 نگاهی بر درآمدهای مالیاتی
2-3- مفهوم و تعریف مالیات و اصول وضع آن
2-3-1-تعریف مالیات
2-3-2- اصول وضع مالیات
2-4- مفهوم اجتناب مالیاتی
2-5-تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی
2-5-1- زمینه های پیدایش فرار مالیاتی
2-5-2- اندازه گیری فرار مالیاتی در ایران
2-5-3- کارت بازرگانی، کد اقتصادی و فرار مالیاتی
2-5-4-ناکارآمدی نظام مالیاتی ایران، علل و زمینه ها
2-6- رابطه مفاهیم مالیاتی با مفاهیم حسابداری و گزارشگری
2-6-1- اختلاف بین سود حسابداری و سود مشمول مالیات از دیدگاه تئوری
2-6-2- اختلافات اساسی بین سود مشمول مالیات و سود حسابداری
2-6-3- اختلاف درآمد مشمول مالیات ابرازی و قطعی
2-7- مفهوم کیفیت گزارشگری مالی
2–7–1– ویژگیهای مبتنی بر عملکرد
2–7–2– ویژگیهای مبتنی بر ساختار
2 – 7 – 3 –ویژگیهای مبتنی بر بازار
2-8- رابطه اجتناب مالیاتی با شفافیت گزارشگری
2-9-گزارشگری مالی و گزارشگری مالیاتی
2-10-تحقیقات انجام شده در مورد اجتناب مالیاتی
2-11-خلاصه و جمع بندی
توضیحات: