فرمت فایل دانلودی: .rarفرمت فایل اصلی: docxتعداد صفحات: 27حجم فایل: 46 کیلوبایت قیمت: 40000 تومانمبانی نظری و پیشینه تحقیق جامعه اطلاعاتی با فرمت word در 27 صفحه وقابل ویرایش
2-1 مقدمه
جامعهای را که در آن کیفیت زندگی، گستره دگرگونی اجتماعی، و توسعه اقتصادی بهگونهای روزافزون به اطلاعات و بهرهوری از آن متکی است جامعه اطلاعاتیمیگویند .
در این جامعه، استانداردهای زندگی و الگوهای کار و فراغت، نظام آموزشی، و فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی از پیشرفت اطلاعات و دانش فنی تأثیر میپذیرد. نشانه این امر، تولید رو به گسترش کالاها و خدمات مرتبط با اطلاعات و اشاعه آنها از طریق حلقه گستردهای از رسانهها، بهویژه فنآوریهای چندرسانهای الکترونیکی، و بهطور کلی غلبه فنآوری اطلاعات در امر ذخیره، پردازش، و انتقال اطلاعات است.
جامعه اطلاعاتی جامعهای وابسته به خدمات اطلاعاتی رسانههای همگانی است و با آهنگی سریعتر از دیگر جوامع و با سلطه بیشتر بر اندوختههای علمی و تجربی پیش میرود. در چنین جامعهای، ارتباطات عامل واقعی انتقال برای ایجاد تحول در افراد بهمنظور دستیابی به اطلاعات است و ارزشهای اطلاعاتی عامل تعیینکننده در توسعه جامعه محسوب میشود.
2-2تاریخچه
از دهه 1970 در غرب، بهویژه در کشورهای پیشرفته، تحول عظیمی در حوزه اطلاعرسانی صورت گرفته است. در دهه 1980 رایانه وارد کارخانهها و ادارات شد، تشکیلات اقتصادی دارای بخش اطلاعرسانی گردید، و دادوستدهای جهانی بهصورت شبانهروزی از طریق شبکههای ارتباطی سرعت بیشتری یافت. در دهه 1990،افراد با ساعات کار کمتر، بازدهی بیشتری را ارایه دادند و کارهای اداری بهسمت بینیازی از کاغذ پیش رفت. آلوین تافلر در کتاب موج سوم، تمدن بشر را متأثر از سه موج عمده دانسته است که با هر موج تاریخ تمدن وارد فصل نوینی میشود. اکنون، با شکوفایی صنعت الکترونیک و رایانه، بشر وارد عصر اطلاعات شده است.
در دوران حاضر، عامل رشد اقتصادی، سرمایه، نیروی انسانی، یا مواد خام نیست بلکه دانش و اندیشههای جدید است. به همین سبب، بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که جامعه جدید با جامعه صنعتی تفاوتهای آشکار دارد و برخی آن را جامعه فراصنعتی نام نهادهاند.
2-3ویژگیهای جامعه اطلاعاتی
صاحبنظران علم اطلاعرسانی ویژگیهای متعددی از جامعه اطلاعاتی و ظواهر آن ارایه دادهاند که مهمترین آنها
• ویژگی تکنولوژیک؛
• ویژگی اقتصادی؛
• ویژگی شغلی؛
• ویژگی مکانی؛ و
• ویژگی فرهنگی
هستند.
2-3-1 ویژگی تکنولوژیک
نخستین خصیصه در این گروه، تشکیل رسانههاست که نظامی فراگیر، جامع، و گسترده را به همراه آورده و کاملاً مسلط بر حیات انسان است؛ و این خود ترکیبی از فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، رایانه، دورنگار، چاپگر، ویدیو، ماهواره، تلویزیون، و جز آن است. ویژگی دیگر این نظام دو سویه بودن آن است که مخاطب را از وضعیتی منفعل خارج میکند و بهطور مؤثر در فرایند ارتباط شرکت میدهد. رشد اندیشه، پیدایش حق اظهار نظر، و حق رأی در نتیجه تمرین برخورد فعّال و مسئولانه در زمینههای اجتماعی از آثار ارتباط دوسویه است که نتایج سیاسی و فرهنگی بهدنبال دارد.
خصیصه دیگر این فنآوری پویایی است. یعنی ارتباط از هرجا، یا هرکس، و در هرحال امکانپذیر است،که نمونه آن تلفن همراه است. تبدیل پذیری، خاصیت دیگر این نوع رسانههای ارتباطی است. امروزه، به راحتی میتوان پیامها را از صورتی به صورتی دیگر تبدیل کرد. اتصالپذیری نیز خاصیت دیگری است؛ یعنی هر وسیله ارتباطی را میتوان به وسیله ارتباطی دیگر متصل کرد و ارتباط میان مسافتهای دور را برقرار ساخت. سرانجام، جهان شمول بودن از مهمترین خصوصیات وسایل ارتباطی نوین است؛ به این معنی که شبکهها بهتدریج سراسر سیاره زمین را پوشش میدهند و مرزهای سیاسی را در مینوردند. فنآوریهای اطلاعاتی امکان میدهند که طراحی و ساخت کالا با بهترین کیفیت و کمترین زمان بهطور خودکار انجام پذیرد و خط تولید چنان انعطافپذیر گردد که به راحتی بتوان، با خط تولید واحدی، چند نوع کالا تولید کرد.
فهرست مطالب:
مقدمه
تاریخچه
ویژگی جامعه اطلاعاتی
عناصر و اصول جامعه اطلاعاتی
زاویه ملی
اجلاس جهانی در رابطه با جامعه اطلاعاتی
پیشینه ی تحقیقات

پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.